időgazdálkodás_coaching

GTD a gyakorlatban

Ahogy ígértem megírom, hogy én mit vettem át a módszerből, hogyan hatott rám, és mit változtatott meg az életemben.
Tudni kell rólam, hogy a naptárazás módszerét már évek óta gyakorlom, alapszinten. Nem viszem túlzásba, nem töltök órákat a díszítéssel (pedig tetszik az ötlet, de nekem ez nem fér bele most az életembe), csak a “rögzítésre” használom, azaz felírok mindent, amit fontosnak és szükségesnek érzek. Ahogy sikerül rendszerezek is. Gyűrűs kalendáriumot használok, így az oldalak csere-beréje megoldható. Ide írtam, hogy melyik nap milyen tennivalóim lesznek és szorgosan gyűjtögettem az ötleteimet is. A fontos információkat pedig csoportosítva tároltam. De valahogy mégsem jött el a “Huhhh! Megkönnyebbültem!” érzés. A fejemben mindig kavarogtak a tennivalók, ötletek, elintéznivalók. A “majd el kell intézni ” lista pedig egyre hosszabb és idegesítőbb lett.

Ő nem használja a GTD-t!

Mit vettem át a módszerből és miért?

Bejövőirat-tartó, vagyis egy hely ahová MINDENT beleteszel, amivel foglalkoznod kell majd. Mi az a MINDEN? Iratok, levelek és minden amivel foglalkozni kell. Persze, ha meg kell szerelni a konyhaszekrény fiókját, akkor a fiókot ne tedd bele, viszont ha felírod egy papírra: “Konyhaasztal fiókot megszerelni, mert leszakadt”, akkor azt már beteheted. És ez a GTD módszer egyik fontos eleme. MINDENT írj ki a fejedből és ha egyelőre nem is tudod, hogy mit kezdj vele és mikor, csak tedd be ebbe az irattartóba. Nálam ez egy doboz lett végül. Most épp ott vannak a könyvek, amiket a könyvtárba vissza kell majd vinnem, egy levél, amit majd le kell fűznöm.

Sajnos az utóbbi időben kissé ellankadtam és nem írtam ki a fejemből a tennivalókat, így azok most is ott nyomasztanak. Időlegesen a cetlikre kiírogatás tud segíteni, de nem oldja meg a problémát, mutatom hogy miért…

Azzal, hogy csupán listákat, cetliket írsz a tennivalóidról, még nem biztos, hogy előrébb jutsz a megvalósításukban. Miért? Mert, halogatsz, mint oly sokan 🙂 Most nincs kedved, most időd nincs, nem tudod, hogy fogj hozzá… De ha a tennivalóidat lebontod lépésekre, akkor érezhető mentális megkönnyebbülést fog okozni az, hogy egy lépéssel már közelebb kerültél a cél eléréséhez! Próbáld ki! Vagyis, ha az elvégzendő feladat egy buli megszervezése, akkor az első lépés lehet a helyszín megválasztása. Így a naptáradba nem azt fogod beírni, hogy buli megszervezése, hanem helyszín kiválasztása. A kettő között óriási a különbség és nálam ez sokat segített a hatékonyságnövelésben.

Nagyban növelte a hatékonyságomat, hogy a tennivalókat csoportosítva írom le, hogy az esetleges “üres járatokban” célirányosan tudjak választani közülük. Mit jelent ez? Például azokat a tennivalókat, amelyeket a számítógépen kell majd elvégeznem mondjuk az interneten megnézni valamit, megírni egy anyagot…stb egy csoportba írom ki: “Tennivalók-számítógépen” Úgyanígy járok el a vásárlással, ház körüli munkákkal, telefonos ügyintézésekkel… Így, ha van egy olyan negyed órám, amikor nem tudok mást csinálni, de nálam van a telefonom, akkor a telefonos listán megnézem, milyen ügyek sorakoznak és elintézek egy-két hívást.

A másik egyszerű, de nagyszerű ötlet, hogy felcímkézett mappákat, irattartókat kezdtem el használni. A GTD szerint címkéző lenne a legjobb megoldás, de nekem egyelőre megtette egy matrica, kézzel szépen ráírva a gyűjtőnévvel. Voltak mappáim eddig is, de azokat nem címkéztem fel. Most valahogy nagyobb kedvvel nyúlok a mappákhoz, nem kell keresgélnem melyik irattartóban mi is van pontosan.


Ha úgy érzed hasznos lenne megismerned egy olyan módszerrel, amely több mint naptárazás és lista írás, akkor ne habozz, ismerkedj meg a GTD-vel!

Neked mi keltette fel az érdeklődésedet? Mi az, amit te is szívesen kipróbálnál?

Ide írhatod a hozzászólásodat:

Töltsd ki kérlek a csillaggal jelzett helyeket! *