coaching gyerekeknek kids skills

Coaching gyerekeknek-Kids’skills

Ha megtapasztaltad már a coaching felszabadító hatását saját magadon, miért ne lehetne ezt megtenni gyerekekkel is? Egy finn módszert szeretnék bemutatni neked, amellyel kapcsolatban nekem is vannak személyes tapasztalataim. Bátran és jó szívvel ajánlom!

A Kids’Skills módszer egy megoldásközpontú gyereknevelési gyakorlat, amely praktikus, könnyen érthető 15 lépésből áll. Ben Furman és kollégái Helsinkiben fejlesztették ki azt a módszert, ahol 4-6 éves, iskolakezdés előtt álló gyerekek számára kerestek hatékony segítséget a viselkedési- ill. magatartásbeli zavaraikra. A Kids’Skills folyamata során a gyerekkel együttműködve, jutalmazó módszerrel tanítja őt a kitűzött tulajdonság elérésben. Nemcsak a terapeuta, tanár foglalkozik a gyerekkel, hanem a szülőket is aktívan bevonják a folyamatba. A szerző, módszere kidolgozásakor ihletett merített többek között Insoo Kim Berg, Steve de Shazer megoldásközpontú terápiájából is. Tanulmányozta a rövid pszichoterápia (Milton Erickson, Jay Haley) és a narratív iskola (Michael White, David Epston) eredményeit is.

Számomra a meggyőző ebben a módszerben is az, hogy a gyakorlat szülte az eredményt. Az iskolában formálódott ki bevonva a szülőket, gyerekeket is a munkafolyamatba. A Kids’Skills lépésről lépésre vezeti végig a gyereket egy új készség megtanulásában. Nem arra összpontosít, hogy mit ne csináljon a gyerek, hanem milyen új tulajdonság elsajátítása küszöbölné ki az adott problémát.

Nézzük a 15 lépést közelebbről:

1.  Alakítsuk át készségekké a problémákat
2.  Beszélgessünk a gyerekkel arról, hogy mi legyen a megtanulandó készség
3.  Adjunk nevet a készségnek
4.  Tisztázzuk a készség előnyeit
5.  Válasszunk egy képzeletbeli segítőtársat
6.  Gyűjtsünk támogatókat
7.  Építsük, fejlesszük az önbizalmat
8.  Tervezzük meg az ünneplés módját
9.   Gyakoroljuk az elsajátítandó készséget
10.  Keressük olyanoknak a közösségét, akik hasonló helyzetben vannak
11.  Gyakoroljunk sokat
12.  A visszaesést nevezzük időnkénti felejtésnek
13.  Ünnepeljük meg az elsajátított készséget
14.  Segítsünk másoknak is megtanulni ezt a készséget
15.  Tanuljunk meg egy új készséget

A módszerhez könyv és munkafüzet is készült, amely élvezhető formában vezet végig, jól érthető és gyakorlatias kérdésekkel. A szerző szerint fontos, hogy ne egyedül álljon a gyerek a tanulási folyamat alatt, hanem legyenek támogatói, képzeletbeli segítői, akik végig vele vannak ezen az úton. Amikor sikeresen elsajátított egy készséget, akkor azt a tudást, adja tovább egy olyan társának, aki ugyanazzal a problémával küzd, mint amivel ő korábban.

A könyv sok esetleírást tartalmaz, melyből további hasznos ötleteket meríthetnek szülők, tanárok egyaránt. Az utolsó fejezet pedig útravalóval látja el az olvasót, ha úgy dönt, hogy megpróbálkozik a módszer alkalmazásával. A szerző szerint mindennek az alapja az együttműködő légkör kialakítása a gyerekkel. Ha ez nincs meg, a Kids’Skills nem fog eredményt hozni.

Ez a módszer, ahogy Furman mondja, egy iránymutató. „…nem szigorúan követendő módszer vagy műveletsor, hanem inkább irányelvkészlet, amely segít bennünket a gyerekekkel és családjukkal folytatott, tiszteleten alapuló, együttműködő és kreatív munkában.” (Furman, 2018, 142 )

Magyarországon már vannak iskolák, ahol eredményesen gyakorolják a módszert. A metódus elsajátítására pedig itt van lehetőség: Kids”Skills tréning

Végezetül a szerzőröl és a módszerről egy kisfilm:

Ide írhatod a hozzászólásodat:

Töltsd ki kérlek a csillaggal jelzett helyeket! *